FacebookBulgarianEnglishFrenchGermanGreekRussian

Транспортират туристи до дома им при проблеми с полета или влака

С такса от всеки турист туроператори смятат да напълнят гаранционния фонд за пътувания. Това гласи идея, заложена в проект на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) относно създаването на „каса“ за гарантиране на пътешествията. Капиталът му може да бъде осигурен и от бюджета, събран от първоначалната регистрация на даден туроператор.

Още по темата

15 сеп 2020 18:00

70

11 сеп 2020 15:15

20

По думи на Димитър Попов от АБТТА в нашия застрахователен закон има дупка – потребителят не може да бъде обезщетен на 100%, а застрахователят не е длъжен да го върне в страната откъдето е тръгнал. Именно това са основните причини за създаването на проекта, който би могъл да се финансира по два различни начина.

Обикновено всеки туроператор е длъжен да заплати 5000 лв. начална такса за регистрацията на своето дружество. Бърза сметка показва, че 3000 туроператори, които работят на територията на страната, са дали близо 15 млн. лв. в бюджета, част от които могат да бъдат пренасочени към въпросния гаранционен фонд. Алтернативен вариант пък е събирането на такса от всеки турист.

Подобна практика се използва в Дания, където, за да се запълни фондовата каса, туроператори е трябвало да плащат по 5 крони, или 1.30 лв. на турист. Според експерта, за да се напълни касата у нас, ще са необходими 5 млн. лв.

Като основна функция на фонда е посочена защитата на потребителите в случай на нетрудоспособност от страна на туроператора. Докато досегашната полица покриваше само застрахователния праг на пакетната услуга, гаранционният фонд ще поеме 100% от щетите, възникнали по време на пътуване.

Освен това той ще гарантира и прибирането ни у дома. Планирано е новата структура да осигурява въздушен или друг вид транспорт, чрез който туристите, „заседнали“ в дадена страна, ще могат да се върнат вкъщи в рамките на 24 часа. В задълженията на застрахователите подобна клауза не съществува. Разходите за репатриране ще се покриват от фондовата каса, а сумата впоследствие ще се компенсира от банковата гаранция на изпадналия в несъстоятелност туроператор.

Освен че ще обезпечи туристите, фондът  ще позволи на заетите в бранша да намалят разходите си като те ще бъдат свързани единствено с административната поддръжка – заплати и наеми. Вноските за покриването им пък ще се базират на оборота от пакетните пътувания.

Задължително изискване, за да може даден „доставчик“ на туристическа услуга да се възползва от гаранционния фон, е неговата ликвидност. Попов обобщи, че официалното му въвеждане може да отнеме поне две години заради сериозния удар, който COVID-19 нанесе върху туристическия бранш.

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!

Новини по региони

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!